Barnbarnssemester i Östergötland 27-30/6 2017 med Gösta och undertecknad samt 10-åriga Dylan

Start Söderköping där vi inte bokat boende men däremot siktat in oss på Smultronställets vida berömda glasskreationer.

Först besökte vi turistbyrån ett bra sätt att få reda på var man kan bo och vad man inte ska missa för sevärdheter.

Först kom vi till en mycket trevlig liten park med ett Hängmattebibliotek

Vi hittade bra boende även om det inte var så billigt!

”Slussenrum” precis vid Göta kanal. 1500kr/natt för 3 pers med frukost. Mycket trevligt ställe med tillmötesgående personal och fantastiskt läge! http://www.slussenrum.com

Glass på Smultronstället, gott, men alltför mycket! Vi var tvungna att lämna glass alla tre.

Hett tips eller kallt! köp inte en stor glasskreation per person utan dela gärna.

Därefter rundturståget 40 kr/barn o 50 kr/vuxen, rekommenderas på det varmaste

Därefter en promenad upp på Ramundberget och väl däruppe ta del av sägnen om nunnan som blev bergtagen av Ramundjätten och få en vidunderlig utsikt över Söderköping och Göta Kanal.

Söderköping är verkligen ett trevligt utflyktsmål som vi rekommenderar. För barn så är glassen ett plus och sedan kan man gå promenader i Madickenkvarteren

Dagen därpå efter en hyfsad frukost gick vi en sväng efter kanalen och nu åt vi glass på ett annat ställe som hette Göta Glass där de själva gjorde sin glass och den var minst lika god som Smultronställets och dessutom billigare!

sedan styrde vi kosan mot vårt egentliga semestermål dvs till http://www.kronhjortsgarden.se i de djupa Kolmårdenskogarna där vi skulle tillbringa två dagar. Första dagen skulle vi på Bäversafari efter en ekologiintroduktion och våfflor som Roland Byfalk serverade. Mums!

Själva gården var en fantastisk upplevelse i sig! Ett jättestort timmerhus uppfört 2012 och inrett med massor av jakttroféer på väggarna samt fototapeter med den blomsterprakt som omger gården! Huset hade bergvärme kopplat med solenergi och allt virke o övrigt som huset var byggt med var ekologiskt.

Vi anlände ganska tidigt så vi hann med en promenad till den lilla insjö som låg intill gården och där Roland hade både badtunna och bastutunna samt en liten rutchbana för modiga barn o vuxna.

Det var en verklig idyll där nere vid den lilla skogstjärnen och all stress rann av oss.

Sedan var det dags för bäversafarin men först hämtade vi paddlar och flytvästar innan vi gav oss av till våra kanadensare. Vi hade också med oss en karta där bävrarnas bon var utsatta.

Vi var ute ett par timmar och paddlade runt utanför bäverhyddorna och vi låg stilla länge och försökte likna stockar men tyvärr såg vi inte till någon individ av det skygga bäversläktet. Roland sa också att störst chans att få se en bäver var i gryningen eller i kvällningen. Däremot såg vi många bäverfällda träd och det var spännande ändå att sitta still i spänd förväntan på det som inte visade sig så när vi kom tillbaka till Kronhjortsgården så tog jag iallafall ett foto på en bäver i trä

Efter en god middag och trevligt samkväm på kvällen och en stund i massagefåtöljen så somnade vi ovaggade i det stora huset men innan vi somnade sa Dylan följande:

”Det är fett coolt här!”

Nästa dag for vi iväg på en heldags fiskeutflykt efter den goda och väl tilltagna frukosten. Vi fick matsäck och kaffe samt korv o bröd för grillning med oss.

Två av gårdens tre hundar hängde med oss i båten. Först lade Roland nät som vi skulle ta upp när vi for hem, hur nu det skulle gå till !!!

Det här med att fiska med kastspö verkade inte vara någon lätt sak! Mycket trassel blev det och drag som försvann i djupet. Det var nästan så att Gösta vid något tillfälle ville kasta bort spöna innan han fick ordning på dem.

Dylan o Gösta gav sig ut på sjön för att fiska och jag gjorde upp eld till lunchens korvgrillning.

Ett tjut från sjön och Dylan fick upp en gädda, hans första! Fantastiskt!

Därefter korvgrillning kaffe och saft efter denna bedrift

På denna halvö fanns också en eremitkoja (trädkoja för max 2 pers) samt ett vindskydd man också kunde sova i.

På hemvägen så tog jag upp näten och vi hade endast fått en sutare samt en fin aborre men jag var stolt över att lyckats få upp nät för första gången i mitt liv.

Väl hemkomna trötta och nöjda väntade oss en härlig spaupplevelse och därefter en fantastisk middag. Älgstek med gräddsås och därefter nutellaglass a´la Karin Byfalk

Denna minisemester har gett oss många oförglömliga minnen tillsammans med Dylan och Kronhjortsgården vill vi verkligen rekommendera till andra som vill ut på äventyr både med eller utan barn!

Ett stort tack till Karin och Roland Byfalk på Kronhjortsgården i Kolmården!