Heste- och Vagnsemester på Samsö, Danmark, 2015

Reseberättelse från vår semester  med en 6- årig hästtokig tjej

Förberedelser:

Vi brukar göra en kortare semesterresa med våra barnbarn varje sommar (var för sig). Denna sommar önskade sig Juni, snart 6 år att få resa med häst och vagn. Det som var viktigast för henne var att hon skulle få köra hästarna själv.

Det blev ett febrilt letande efter någon sådan aktivitet i Sverige men hittade ingen där man inte krävde hästvana och god erfarenhet av hästar. Det kunde vi ju inte stoltsera med.

Till slut hittade vi Heste- och vagnsemester på Samsö på websiten Barnsemester, mycket bra ställe att leta tycker vi.

Vi bestämde oss ganska snabbt för att det här är något vi vill pröva på trots vår brist på hästvana. Det stod ju i prospektet att det inte behövdes!

Jättespännande och nervöst eftersom ingen av oss har någon som helst hästvana!

Lång resa för detta äventyr kan tyckas! Vi får se om vi tycker att det är värt allt besvär?

Sammanfattning av våra dagboksanteckningar

Startade från Motala den 7/8 vid  12-tiden och anlände till Varberg c 15 30. Det var då vi upptäckte att det enda Juni hade med sig var regnkläder och en väska full med gosedjur och böcker!!!

Det första var då alltså att införskaffa  en garderob till henne! (Till saken hör att hennes föräldrar är separerade och båda trodde att den andra skickat med kläder!)

Därefter installerade vi oss på vandrarhemmet i Varberg. Denna gång i en VillaVillerkulla-likt trähus.

Mysigt, men inte alls lika fräscht som Vandrarhemmet Fästningen och dessutom dyrare, 900 kr för ett pyttelitet rum med 2 våningssängar.

För övrigt är vandrarhem mycket trevligt sätt att bo på när man har barn.

Vi åt även denna semestervecka på restaurangen Grappa,http://restaurang Grappa, Varberg som vi verkligen rekommenderar särskilt deras hamburgare med sötpotatispommes.

Från Varberg till Grenå på morgonen den 8/8.

Upptäckte att det var längre till Färjan i Kalundborg än jag hade trott, c 32 mil!!!

Mitt stora misstag var att jag trott färjan gick från Hau, nedanför Århus, till Samsö.

Det var därför jag bokat Varberg Grenå men när den bokningen var klar så hittade jag inte den färjan utan bara den som Samsö Hest o Vagne rekommenderade dvs färjan Kalundborg Ballen.

Det var bara att bita i det sura äpplet och ta sig till Kalundborg där vi sov på ett bra vandrarhem Danhem.

Färjan morgonen därpå tog drygt en timme och på färjan hittade jag en annan färjelinje dvs den som gick från Samsö till Hau nedanför Århus så vi inte behöver resa så långt igen!

Från färjan till vårt Hesteovagneäventyr tog det mindre än 20 min med den utmärkta vägbeskrivning som följde med vårt kontrakt.

Fantastisk bild mötte oss vid gården:

8 westernvagnar som såg ut som den på bilderna ovan stod redo för inflyttning och därefter resa ut på okända äventyr!

Det var pirrigt precis som vårt barnbarn sa!

Vi blev välkomnade av ägaren som visade oss hur vagnen fungerade gasolköket, campingtoaletten och hur vi bäddade för natten.

Vi packade in och denna gång var det rustika kläder som gällde samt regnkläder.

Tips:

Rejäla skor, hela regnställ alltså inte bara jacka, stövlar samt solglasögon och hatt, ridhjälm alternativt cykelhjälm till barnen Vi hade sandaler o foppatofflor samt regnjackor, var inte ultimat skulle jag påstå, men som tur var regnade det bara en natt!

När samtliga deltagare anlänt började introduktionen av  hur man selade på och hur man skulle spänna för hästarna (fjordingar) för vagnarna samt hur man skulle sköta om hästarna både före och efter avfärd.

Ord som bringekoppel, vagnstang, hammel och svingel haglade över oss!

Det var mycket vill jag lova! Vi som inte hade någon som helst hästvana kände oss inte särskilt bekväma efter den minst två timmar långa genomgången.

Vi undrade snarare på vad vi hade gett oss in på!

Hur skulle vi kunna komma ihåg allt och inte blev det bättre av att vårt barnbarn ivrigt tjatade om när ska vi hämta våra hästar! Hon förstod ju inte att vi var helt livrädda för hur vi skulle fixa det här.

Nu förstod vi också varför det var så viktigt med den där ansvarsförsäkringen! Kolla er hemförsäkring! I vår hemförsäkring ingick denna viktiga försäkring

Äntligen!!tyckte i varje fall Juni så skulle vi gå in i hagen och leta rätt på våra hästar.

Varje häst hade en bricka med nr på sin sele och det var också samma nr på all utrustning som var inställd just på den hästen.

Våra hästar hette Nick nr 23 och Nana nr 2.

När vi hittat dem i hagen så kom nästa svårighet och det var att få dom att gå dit vi ville!

Puh!

OK nu var det dags för att rykta dem och kratsa hovarna, svetten lackade om oss efter denna pärs.

Sedan skulle de selas på! Hur var det nu man gjorde!

Därefter ledas fram till vagnen, båda samtidigt, det gällde att hålla dem på rätt sida!

Efter att ha satt fast vagnstången och bindslena så fick kusken hoppa upp på kuskbocken.

Därefter satte den andra vuxna fast skaklarna vid shinglarna och därefter är det dags att köra igång ekipaget!

Som tur för oss så var det 6 vagnar som startade före så vi fick en möjlighet att se hur det gick till.

Ägaren och hans högra hand turades om att följa med en bit fram till stora vägen.

Äntligen eller vad man nu kan kalla det så bar det av för oss. Fjärilar i magen men ändå kände vi att det här skulle bli ett stort äventyr.

Juni tjatade en hel del om när hon skulle få hålla i tömmarna men det var det inte tal om ännu  för tillfället då all uppmärksamhet och energi gick åt till att lära sig styra hästarna.

Efter c 1 timme i lugn takt, skritt, började vi så småningom koppla av och bara njuta av det vackra landskapet och de fina hästarna.

Efter ytterligare en timme kom vi fram till vår första rastplats precis vid havet.

Nu började samma procedur men omvänt för att sela av och sköta om hästarna.

Juni var fantastisk och hjälpte till hela tiden. Hennes hästfavorit var Nana och helst ville hon sköta om henne helt själv!

Det här var en introduktion till våra helt underbara 4 dgrs vildmarksliv.

De som gillar all inclusive-stuket hör definitivt inte hemma här!

Första eftermiddagen o kvällen gick åt till bad, hälsa på hästarna i hagen. Juni fick sitta upp på Nana när någon höll i selen, bädda (som var en krånglig historia i sig).

Laga mat och sitta vid lägerelden tillsammans med de övriga familjerna. Två familjer från Tyskland, två familjer från Danmark och jag tror en familj kom från Holland. Det var inte vanligt med familjer från Sverige. Samtliga familjer hade en eller flera personer som hade hästvana och det tackade vi vår lyckliga stjärna för!

Dag 2 vaknade vi tidigt och smög ner till stranden för ett dopp och lek i sanden. Efter frukosten var det dags att hämta hästarna igen och göra om selnings-proceduren.

Den tredje dagen började vi känna oss riktigt bekväma med det här livet och flera gånger fick Juni hålla i tömmarna längre sträckor.

Vi somnade också ovaggade på kvällarna i vår mysiga lilla prärievagn med hästarna betande i hagen ovanför vår rastplats.

Vår fjärde dag närmade sig med stormsteg och det var med mycket vemod vi lämnade tillbaka vårt ekipage lägerlivet och våra fyrbenta vänner Nana och Nick och lovade oss själva att komma tillbaka någon gång.

Den här gången tog vi färja från Saelvig på Samsö till Hau på Jylland, nedanför Århus.

I Saelvig finns det en restaurang Samsöpaerlen,,http://samsöpaerlen som serverade den mest fantastiska mat som kan mäta sig med de bästa gourmetkrogarna i Stockholm.

Vi tog rökt lax med sallad o diverse inlagda grönsaker ljuvligt, rödspätta med skirat smör samt till vår glutenintoleranta Juni hemlagade fiskfrikadeller med en fantastisk remouladsås samt Samsö-kartoffler! Full pott!!!

Från Saelvig tog vi färjan till Hau på Jylland där vi sov över på Motel Ebeltoft,http://www.motelebeltoft.dk, mycket trevligt och prisvärt.

Dagen efter tog vi färjan från Grenå till Varberg och for hem till Motala efter en

intensiv och alldeles alldeles alldeles underbar vecka !